Tuesday 13 November 2007

Hak SULTAN, jangan Dipersetan!

aku marah betul dengan ucapan PM yang mengatakan parti pembangkang ingin mengeheret dan memerangkap Yang di-Pertuan Agong kepada politik mereka. kenapa dipersoalkan ini? kenapa bukan Yang di-Pertuan Agong yang menjawab semua isu ini? kenapa Bendehara ni sibuk-sibuk nak jawab kan?

biar Tuanku yang menjawab. itu hak dia. dia Raja kita. Rukun Negara yang kedua mengatakan:

KESETIAAN KEPADA RAJA DAN NEGARA
-Semua rakyat dituntut setia kepada raja dan negara.
-Yang di Pertuan Agong merupakan ketua negara dan Raja Melayu merupakan ketua negeri.
-Raja adalah simbol penyatuan rakyat dan pelindung hak istimewa peribumi.
-Penderhakaan kepada Raja juga bermaksud penderhakaan kepada negara


jangan la suruh rakyat baca hari-hari benda ni padahal menteri-menteri sendiri tak faham. kenapa kuasa Bendehara ni tak dihadkan saja. jadikan macam bendehara masa Kesultanan Melayu Melaka. ini semua kerja Bendehara ke-4. dia padamkan hak-hak Raja kesayangan kita. tapi tu dulu. Si Bendehara ke-4 ni pun dah turun "takhta". Oleh itu, Tuanku kena bangun. Tuanku ada kuasa. dah dinyatakan, Tuanku adalah pelindung hak istimewa peribumi. apa kita nak panggil orang-orang yang padamkan kuasa Raja ni? sudah tentu Penderhaka. kalau dah menderhaka pada Raja, dah terang lagi bersuluh, tentu sekali dia juga penderhaka pada negara.

Tuanku yang berhak mengatakan orang ini patut di ISA, orang itu patut disembur dengan gas pemedih mata, orang itu patut di'belantan'kan, bukan mamat-mamat bendehara dan hulubalang ini. Leher sudah di tali gantung pun Tuanku boleh ampunkan, inikan pula secebis memorandum menuntut keadilan pilihan raya. bukan minta lebih, rakyat cuma nak jumpa Tuanku. rakyat cuma nak merayu dengan tuanku. rakyat tak ada pilihan lain. mana tidaknya, bila nak mintak permit, yang menerima permohonan permit tu tukang kilat kasut kaki kanan bendehara, yang meluluskan permohonan pulak tu, tukang bersih cekam kaki kiri timbalan bendehara. macam mana nak lulus? nak tulis dalam akbar? nak siar dalam media? Tuanku bagi tahu mereka saluran mana yang boleh ditembusi? ini suara kecil rakyat. lebih-lebih yang mereka boleh buat, tulis dalam Harakah. bersiaran dalam Internet. tapi pembaca Harakah sikit dan disekat-sekat pulak tu. makcik Timah dari Hulu Perak tak ada Internet. nak eja Internet pun makcik Timah tak tahu. mesej mereka tak sampai. mereka tahu cerita sebenar. tapi tak ada saluran untuk mereka sebarkan. dan macam biasa, golongan minoriti ini selalu dianggap salah.

Oleh itu, sekali lagi Tuanku kena tunjuk kuasa. Perhimpunan UMNO, ini perhimpunan orang Melayu, mana Raja Melayunya? Kenapa nak diarak sangat bendehara ni? Tuanku tak dihormati. Tuanku pun orang Melayu. bukan nak Tuanku sokong itu, undi ini semua. Tuanku neutral. Tuanku kena mendengar. Rakyat nak merayu sikit. mereka tak nak mengadap bendehara. nak buat apa. mereka nak mengadap Raja yang disayangi. nak mohon perkenan Tuanku.

Ampun Tuanku.

No comments: