Friday 9 November 2007

CaKAp UMNO

Persidangan UMNO ke-25 bermula pada 6 November 2007. suka aku tengok pembahas-pembahas ni membahaskan isu-isu yang mereka bawa. cakap serupa bikin ke mereka? atau lidah bercabang dua? atau lidah manis berkata-kata sahaja? tak boleh cakap “lantak la korang” sebab ini bangsa aku. walaupun aku tak pernah lagi mengundi, tapi aku tau perjuangan Onn Jaafar tu betul. berani. dan sayangnya dia kepada bangsa melayu tak boleh dipersoalkan.//

aku tertarik dengan ucapan dari seorang Dato’ wakil dari Perak. dia mengatakan yang jawatan-jawatan utama dan penting dalam GLC perlu dipegang oleh orang melayu. ini aku suka. mungkin aku racist. tapi aku suka kalau orang melayu kita yang pegang jawatan-jawatan penting ni. jangan bagi kepada warga asing. contoh di jabatan aku. ketua aku seorang nyonya tak berkahwin. dah ramai orang melayu dipijak oleh nyonya ni. tak ada hormat. kerani aku yang umurnya lebih tua dari dia, selamba ditengking-tengking. tak ada adab. tak sedar ke dia, yang dia tu “NON-BUMIPUTERA”. malu la sikit. mungkin orang melayu kita lemah tak boleh dimarah. tapi kita tak nak kurang ajar. bos tetap bos. kena hormat. kalau ikutkan hati. mungkin nyonya tu dah jadi arwah. kata-kata Dato’ ni perlu diambil kira. jangan berkira-kira. laksanakan. Dato’ ini juga kata, CEO, dan pegawai-pegawai tinggi ni jangan berkira sangat nak meluluskan permohonan pinjaman bangsa kita. tapi, ya, memang perlu dikaji juga status pemohon tu. takut-takut pemutar belit berkepala hitam. tapi kalau sudah jelas orangnya layak, teruskan. jangan tangguh-tangguh. orang melayu boleh berniaga juga. harap-harap usul Dato’ di realisasikan. jangan diketuk baru nak jalan.//

anak menantu perdana menteri kita mengusulkan agar mata pelajaran Inggeris dan Matematik di melayukan semula. aku tak rasa itu patut. bagi aku, untung budak-budak ni dapat belajar mata pelajaran tersebut dalam Bahasa Inggeris. Aku diberitahu oleh salah seorang kawan aku semasa di sekolah menengah dahulu, bahawa, budak Form 1 di sekolah kami dulu boleh bertutur dalam Bahasa Inggeris dengan fluent sekali. hebat. dia pun takut nak bercakap dengan dia orang..hehe. so, aku tak nampak dimana kelemahan perubahan ini. ini terpulang kepada nak atau tidak. mungkin kelemahan cikgu-cikgu ni dalam menyampaikan mesej dalam Bahasa Inggeris kepada murid-murid mereka. atau cikgu itu sendiri memang tak fasih berbahasa Inggeris menyebabkan ada pelajar yang tercicir. kena fikir lagi.//

6 comments:

Wira Nordin said...

salam...
tq visited my blog
anyway, nice write up u got
do we know each other?

Ares Bahar said...

Memang betul cakap mike tu, teman pun setuju bahasa inggeris di kekalkan dalam mata pelajaran Bahasa Inggeris.

lagi satu teman tak kisah jika mike bersikap ultra Melayu tu. Bagus lah mike ade rase cinte terhadap bangsa macam tu.

tapi rasa teman, Melayu dah tak perlu hak-hak istimewa atau tongkat-tongkat lagi. Sudah sampai masenye Melayu boleh berjalan sendiri.Berjalan dengan megah dan berdikari.

Rase teman le.

PoKoK BeSaR KuALa KangSAr said...

wira -
of course u know me. we share the same 'nasi kawah' back in kuala kangsar. it was wonderful experince..hehe

PoKoK BeSaR KuALa KangSAr said...

betul tu ares. tapi kajian terbaru, org malayu ramai lagi miskin. jurang perbezaan gaji tu berbeza. takut jugak tgk bende tu. mcm tan sri muhammmad b mohd taib ckp, kita masih perlu sokongan. tapi bukan tu jek, mindset pun kena ubah. 'jangan pape, asal bergaye jek' bak kata org perak. org kita x boleh memilih keja lagi. kalau memilih, tu pasal ramai pendatang haram jadah kat negara kita.betul?

melayu baru said...

ares bahar kata...

"tapi rasa teman, Melayu dah tak perlu hak-hak istimewa atau tongkat-tongkat lagi. Sudah sampai masenye Melayu boleh berjalan sendiri.Berjalan dengan megah dan berdikari."


Pertama sekali sedar, Melayu mana ada tongkat magic ke atau apa2 tongkat. Cuba bagi contoh tongkat orang Melayu? Jika maksud tongkat yang tu mcm satu yang hina dan digunakan orang cacat itu satu penunjuk kepda kebodohan sedara sendiri.

Bila penjajah mengenakan cukai ke atas orang melayu dan kutip cukai bawa balek ke England adakah itu tongkat? Tidak itu hak mereka sebagai yang berkuasa.

Jadi kebodohan orang melayu tu masih ada seperti yang dicerminkan oleh diri sedara sendiri. Jika melayu lemah dan bodoh kerana tahap sedara masih rendah dan perlu dididik mengenai kemahiran hidup. Sedara merupakan the weak link dalam masyarakat melayu, senang diolah oleh orang lain dantidak yakin pada diri sendiri.

Tidak mengutip cukai atau upti oleh penjajah untuk membangunkan bangsa dan negara mreka bukan kerana mereka telah jati diri seperti yang sedara fikirkan tetapi kerana kuasa mereka telah menurun. Bukan sebab mereka berasa megah.

Begitu juga Melayu, keupayaan mencukai dan memberi pelajaran dan biasiswa kepada anak melayu akan terhakis bila kekuasan melayu hilang oleh kerana kebodohan setengahnya seperti sedara dan sekwaktu dengannya.

Sebenarnya melayu mcam sedara ni bukan melayu yang dah ada jati diri tapi melayu zaman dulu yang tak sedar diri. Yang tak mahu merdeka mcm PAS. Melayu seperti UMNO berhempas pulas menegak dan memertabatkan bangsa tapi setengah melayu hanya mahu merasa hasil titik peluh itu sambil malu dan malas untuk berjuang.

Bukan semua orang boleh jadi penjajah dan penakluk. Hanya bangsa dan kepimpinanan yang cekal saja yang dapat menjadi pemerintah. Orang lemah tidak boleh memerintah. Orang mcm sedara hanya boleh diperintah.

Mereka yang tidak dapat menilai kelemahan dan kekuatan diri dan tidak tahu dimana kedudukan mereka hanya boleh diperintah. Dapat duit sikit dah puas. Naik proton dah puas. Naik kembara dah sama level dgn cina dah tak perlu tongkat. hehehe.

Tapi nasib baik lebih ramai melayu yang pandai...kita bukan guna tongkat. Kita memerintah bodoh!!

PoKoK BeSaR KuALa KangSAr said...

hak-hak istimewa itu penting. ini tanah kita. tanah yang di panggil tanah melayu. kenapa nak besar-besarkan sangat cina tu. kita sebenarnya hebat-hebat. cuma orang melayu ni bersopan dan ber'profile rendah(low profile). memang patut kita memerintah dan memang itu pun yang kita tengah buat pun

aku dah merasa keja bawah cina. bagus dari sistem keja tapi dari segi hormat orang melayu kita...hampas! pijak sesuka hati dia orang! ini bangsat.

ye, ada yang kata tak payah fikir pasal benda-benda nonsense ni. kalau kita tak fikir, siapa lagi nak fikir. aku yakin dia org terus berfikir macam mana nak memerintah tanah melayu. ok, macam ni kata mereka " sogokkan dengan ideologi negara MALAYSIA, negara milik bersama, biar sampai orang melayu kata, ya betul" lepas tu lipat, simpul dan humbankan orang melayu dari sistem pemerintahan. hak orang melayu perlu dikekal. jangan sampai askar melayu bertukar askar cina pulak.

bukan nak anti-cina sahaja. semua bangsa perlu hormatkan kita. kita masih perlu ditunjukkan jalan. diberikan peluang. diberi kepercayaan. tapi dalam pada masa yang sama mindset perlu diubah juga. jangan bertangguh. jangan malu. we need to push ourself to the highest. biar orang takut dengan kita!